אנגלית מדוברת לגיל הרך בגני הילדים ובבתי הספר

שיטה חלוצה, ייחודית ויישומית ללימוד אנגלית מדוברת בגיל הרך. שיטה פורצת דרך – שינוי בתפיסה.

מבנה התכנית

תכנית רב שנתית שעקרונותיה נותנים מענה לחסרים בלימוד אנגלית בישראל.

תפיסה פילוסופית של השיטה

         שיטת TTB  מאפשרת ליישם חזון של כולנו: לצמצם את הפערים בין הילדים ולתת הזדמנות שווה לכולם בכל הקשור לשפה האנגלית.

         השיטה מאפשרת להכין את הילדים למציאות החיים של המאה ה- 21 במדינת ישראל וכחלק מהעולם הגלובלי של ימינו.

         השיטה מאפשרת ליצור את המהפכה הדרושה בחינוך – להתחיל את לימוד השפה האנגלית המדוברת כבר מהגיל הרך (גן, כיתות א' ב').

         השיטה הרב שנתית (שלוש שנות לימוד של שפה דבורה), מאפשרת לבנות תשתית איתנה להמשך לימוד השפה במסגרת החינוכית.

מבנה התכנית

תכנית רב שנתית שעקרונותיה נותנים מענה לחסרים בלימוד אנגלית בישראל.

שיטה יישומית ללימוד אנגלית מדוברת בגיל הרך

תפיסה פילוסופית של השיטה

         שיטת TTB  מאפשרת ליישם חזון של כולנו: לצמצם את הפערים בין הילדים ולתת הזדמנות שווה לכולם בכל הקשור לשפה האנגלית.

         השיטה מאפשרת להכין את הילדים למציאות החיים של המאה ה- 21 במדינת ישראל וכחלק מהעולם הגלובלי של ימינו.

         השיטה מאפשרת ליצור את המהפכה הדרושה בחינוך – להתחיל את לימוד השפה האנגלית המדוברת כבר מהגיל הרך (גן, כיתות א' ב').

         השיטה הרב שנתית (שלוש שנות לימוד של שפה דבורה), מאפשרת לבנות תשתית איתנה להמשך לימוד השפה במסגרת החינוכית.

רציונל התוכנית

נגזר משני עקרונות:

         שפה דבורה קודמת לשפה כתובה. בניית בסיס נרחב של שפה דבורה, של מילות בסיס מתוך הבנה בתוך מבני משפט תקינים, יהווה כר פורה וחזק למעבר לתחילת הקריאה.

         ד"ר קרן בן יצחק, העוסקת בחקר המוח, התייחסה לשיטת  TTB. ע"פ מחקריה לימוד אנגלית מדוברת בגיל הרך הכרחי כיוון ש"קיים חלון הזדמנויות עבור מוחנו. מדובר בתקופה קריטית ללמידה תקינה שתוביל לבסוף לצמיחה ותפקוד תקין של המוח הבוגר".

מטרות השיטה

         להתחיל ללמד אנגלית מדוברת בגיל הנכון, באופן הנכון, ברצף הנכון ובדרך הנכונה.

         ליצור תנאים ללימוד אנגלית מדוברת מתוך הבנה ברמה שוטפת של שפת אם.

         להביא את הילדים ליכולת הפנמה עמוקה ושורשית של אוצר מילים בסיסי.

         ליישם את המילים במבני משפט תקינים של השפה.

         לנצל חלון הזדמנויות ללימוד השפה בגיל הרך.

         לפתח ביטחון עצמי ומסוגלות אישית, לחזק יצירתיות ודמיון ולעזור בהתפתחות הגופנית והשכלית.

         לבנות תשתית איתנה להמשך לימוד השפה במסגרת החינוכית.

landing

יתרונות השיטה

         נבנתה כתוכנית יישומית המאפשרת לימוד אנגלית מדוברת מהגיל הרך.

         נותנת לדמות הפדגוגית את כל הכלים הנדרשים כדי לאפשר תהליך למידה חווייתי שיוביל להטמעה מיטבית של החומר הנלמד.

         למידה על פי שיטת TTB  מאפשרת להעצים את הפנמת השיח בשפה האנגלית.

         הטמעת הנלמד לאורך זמן תקרב את הילדים לדיבור ברמה של שפת אם.

         התוכנית קיבלה את אישור משרד החינוך כ'תוכנית חינוכית חיצונית בסטטוס של תוכנית פעילה' בציון 93.

         מספר התכנית במאגר 2576.

         כיום, התוכנית מופעלת בגנים, בצהרונים ובבתי ספר (בשכבות א'  ב' ובחינוך מיוחד) ברחבי הארץ החל משנת 2016.

כיצד עובדת השיטה?

         חשיפה של שלוש שנים לאנגלית מדוברת, תוך קישור לתכנים הרלוונטיים לילדים מעולמם.

         הלמידה החווייתית דרך תנועה, משחקים ושירה מתאפשרת אודות לכלים שהוכנו עבור הדמות הפדגוגית (ספרי הדרכה עם מערכי מפגש מובנים, תמונות המחשה, דיסקים עם שירי הפעלה להטמעה של החומר הנלמד ומשחקים דידקטיים).

         השיטה מפתחת תפיסה שמיעתית לשפה ומודעות פונולוגית. ההתפתחות השפתית היא כלי עזר נוסף לפיתוח וחיזוק של מוטוריקה גסה ועדינה, פיתוח יכולות רגשיות, חברתיות וקוגניטיביות.

         השיטה מאפשרת לילדים ללמוד את אוצר המילים, להבינו וליישמו במצבים חברתיים שונים – כל זאת מתוך הבנה, דרך חזרתיות והתנסות המזמנות רצף והמשכיות.

         הילדים לומדים באווירה נטולת מתח ולחץ – בעזרת הדמות הפדגוגית שתעביר את חומר.

__ספר פתוח ליד ערכה תמונה - עותק

מייסדת השיטה – יהודית אדר.

45 שנות ותק בהוראת אנגלית – במשרד החינוך בחינוך היסודי ובחטיבת הביניים. במקביל, שנים רבות לימדתי אנגלית קבוצות של ילדים בגיל הרך ותלמידים בחינוך הבלתי פורמאלי. כמו כן ליוויתי תלמידים והגשתי לבגרויות. הדרכתי עשרות סטודנטים להוראת אנגלית ממכללת בית ברל.

עם חלוף השנים הבנתי, כמו חוקרים אחרים בתחום, שקיימת בעייתיות בהוראת האנגלית בישראל. הנתונים המדאיגים וניסיוני בתחום הובילו אותי לשתי מסקנות: האחת, יש לשנות את הגיל ההתחלתי ללימוד השפה והשנייה, יש לשנות את הדרך להוראת השפה.

עתה, מתוך הידע והניסיון האישי שלי ובהסתמך על מחקרים שנעשו בתחום זה ייסדתי את השיטה  Train the Brain

תמונה יהודית אדר

תכנית Train the Brain בלמידה מרחוק

·         לאור התקופה בה אנו חיים, תקופת הקורונה, אופי התכנית מאפשר גם למידה מרחוק.

·         התכנית תועבר ב 30 מפגשי זום.

·         כל מפגש יתקיים אחת לשבוע ויימשך 45 דקות. 

·         מספר המשתתפים במפגש כמספר ילדי הגן או תלמידי הכיתה.

·          הדמות הפדגוגית תצוייד בספרי הדרכה עם מערכי מפגש מובנים, דיסקים ודיסק און קי ותמונות המחשה, 15 לוחות משחק ו22 דפי צביעה.

·         כל תלמיד יקבל קיט ובו 15 לוחות משחק ו22 דפי צביעה תואמי תוכן.

·         הדמות הפדגוגית בנוסף לליווי והדרכה, תקבל דף  סיכום של כל מפגש כדי לעדכן את ההורים ולשמור על קשר איתם.

·         לאחר חתימת הסכם ההתקשרות המארזים והקיטים יחולקו לבית הספר. על צוות המורים לדאוג להעבירם לתלמידים.

·         תמחור התכניות בלמידה מרחוק מתחלק לפי מספר שעות ההדרכה ומספר המשתתפים.

מחקר - ד"ר קרן בן יצחק תהליך הלמידה בראי מדעי המוח

המוח האנושי הוא מכונה לומדת בעלת פלסטיות אדירה המעניקה לו את עוצמתו.

בשנות חיינו הראשונות, קיים "חלון הזדמנויות" עבור מוחנו, מדובר בתקופה קריטית ללמידה תקינה שתוביל לבסוף לצמיחה ותפקוד תקין של המוח הבוגר.

מחקרים רבים מצביעים על קשר הדוק בין טיב הזיכרון לטיבה של הגרייה היוצרת אותו, כלומר, בכדי שנוכל לזכור ולהטמיע טוב יותר מידע, האופן שבו מועבר אלינו המידע (אופי הגרייה) צריך להיות כמה שיותר חווייתי ומשמעותי עבורינו.

חשיפה לגרייה שתהפוך את הסיטואציה למשמעותית עבורינו צריכה לכלול – למידה אקטיבית.  בלמידה אקטיבית המערבת דיבור או תנועתיות, הקורטקס המוטורי פעיל במיוחד. פעילות מוגברת זו תורמת לאיכותה ומהירותה של רכישת השפה, למעשה, דיבור נחשב בחלקו לזיכרון מוטורי (המערב יכולות מוטוריות).

לבסוף, יש להדגיש את הקשר ההדוק בין רגש לקוגניציה, שתי יכולות אלו פועלות במשותף במוחנו, מצבי הרגשי ובעיקר האופן בו אני מתמודד עמו, ייקבעו במידה ניכרת את טיב עיבוד המידע וזכירתו.

לכן, חשיפה שתייצר ריגוש, עניין ותחושת ביטחון אישי, תתרום באופן משמעותי לקליטה איכותית וחזקה יותר של החומר המועבר.

העברת אינפורמציה באופן עקבי, הדרגתי ורלוונתי היא מתכון מנצח להשגת מטרה זו בכלל ובפרט בילדות מוקדמת.         

ראשי רשויות מקדמים את התכנית בעירם

סימון אלפסי ראש עיריית יוקנעם

איתן פטיגרו ראש מועצת שוהם

מכתבי המלצה ממנהלי בתי הספר

שרית כהן, מנהלת בית חינוך ישורון

לימור בר, מנהלת בית ספר הרצוג נתניה

מיטל ודנה - מורות לאנגלית, בית הספר מצדה

ביקור יושב ראש הסוכנות היהודית – מר' יצחק הרצוג באחד הגנים בשוהם

ככה זה נראה בפועל

הילדים בכל גני החובה בשוהם מדברים אנגלית

גננות שעברו הכשרה בשיטת Train the Brain מלמדות אנגלית במסגרת מפגש בוקר בגן הילדים

סרטונים מהלמידה אצלנו

צור קשר

השאירו פרטים ונחזור אליכם

או חייגו אלינו

 טלפון: 054-451-7840

  דואר אלקטרוני: [email protected]

 כתובתנו: ת.ד 243, כפר יונה, מיקוד 40300

אודות השיטה

הילדים לומדים לדבר בשפה האנגלית. מילים מתוך הבנה במבני משפט תקינים מועברים באמצעות תנועה, משחקים דידקטיים באנגלית ושירים תואמי תוכן.

בקרו אותנו במדיה החברתית