Train the Brain - תהליך הלמידה בראי מדעי המוח - Train the brain

Train the Brain - תהליך הלמידה בראי מדעי המוח

ד"ר קרן בן יצחק - 2016

אנו בני האדם נחשבים לבעלי חיים המפותחים ביותר, המורכבים והמתוחכמים ביותר, חלקיו הקדמיים ובפרט הקדמיים ביותר – Pre-Frontal של המוח האנושי מקנים לו יכולות "גבוהות" שבזכותן אנו מכנים את עצמנו בהגיענו לבשלות – כמבוגר אחראי, עצמאי, המסוגל לנהל את עצמו – את מחשבותיו, רגשותיו ופעולותיו.

ההישגים של המין האנושי, מתקיימים הודות לעובדה כי, המוח האנושי הוא מכונה לומדת בעלת פלסטיות אדירה המעניקה לו את עוצמתו.
פלסטיות זו, נראית בדמות יכולתנו להסתגל לשינויים כשהסביבה משתנה, להצליח בתהליך של שינוי המתרחש בטיפול וכמובן לרכוש יכולות רבות ומגוונות בעיקר בשנות חיינו הראשונות.
בשנים אלו, קיים "חלון הזדמנויות" עבור מוחנו, מדובר בתקופה קריטית ללמידה תקינה שתוביל לבסוף לצמיחה ותפקוד תקין של המוח הבוגר.

ניתן לראות את החשיבות של הלמידה בשנים אלו ע"י מספר נתונים –  נפח המוח עולה במהלך השנה הראשונה לחיינו באופן המשמעותי ביותר (Gilles, 1993). מ – 400 גרם בעת הלידה לכ – 1,000 גרם בגיל שנה. פרץ הגדילה ממשיך לפחות עד גיל שנתיים (Schore, 1994). עד גיל 4 צריכת הגלוקוז במוח עולה ונמדדת פי 2 לפחות מצריכתו של מוח בוגר, צריכה מוגברת זו, עולה עד גיל 10 בממוצע .
כשאנו מעבדים גרייה ומאחסנים אותה לאורך זמן -LTM (long term memory) הצורה של רשתות עצביות משתנה, למעשה, למידה ובפרט למידה משמעותית (גרייה שעובדה ונותרה נגישה עבורנו) מתבטאת בשינוי אנטומי במוחנו.
שינויים אלו מתרחשים ללא הרף והם משמעותיים במיוחד בשנותינו הראשונות. ניתן להבחין בהם על ידי שינוי בעוצמת ומספר הקשרים שבין תאי עצב (neurons), כלומר בחיבורים שבין נוירונים.

מחקרים רבים מצביעים על קשר הדוק בין טיב הזיכרון, לבין טיבה של הגרייה היוצרת אותו. כלומר, בכדי שנוכל לזכור ולהטמיע טוב יותר מידע, האופן שבו מועבר אלינו המידע (אופי הגרייה) צריך להיות כמה שיותר חוויתי ומשמעותי עבורנו.
• כמו כן, אם אופי החשיפה בטוח, מטפח וצפוי, ומתקיימת חשיפה חוזרת עם תגובה דומה והדרגתית (תואם לשלב ההתפתחותי של התינוק והפעוט), אז הצמיחה של קשרים חדשים, תתרחש באופן תקין (Perry & Pollord, 1998).
• תנאים אלו שלעיל, ייתרמו לכך שהחשיפה תייצר למידה חזקה יותר.

האופן שבו מועבר המידע צריך להיות רלוונטי עבורנו באופן אישי, חשיפה לגרייה שתהפוך את הסיטואציה למשמעותית עבורי צריכה לכלול – למידה אקטיבית, למעשה עלי לפעול על העולם ולא רק להיחשף בפניו (למידה פסיבית), זהו בדיוק ההבדל בין למידת ה ABC מקלטת שמע או מלוח שהמורה כותבת עליו, לבין למידת ה -ABC ע"י שירים בהם אני נדרש לשיר גם כן, או ע"י השתתפות פעילה במשחקי קלפים \ תמונות המכילים את האותיות או המילים.

למידה משמעותית היא למידה אקטיבית, הטוענת את עולמי הרגשי (גורמת לי להתרגש, לפחד, לאהוב, לכעוס ועוד) ובכך הופכת את החשיפה לרלוונטית במיוחד.
בנוסף, בלמידה אקטיבית המערבת דיבור או תנועתיות, הקורטקס המוטורי פעיל במיוחד.
פעילות מוגברת זו, תורמת לאיכותה ומהירותה של רכישת שפה, למעשה, דיבור נחשב בחלקו לזיכרון מוטורי (המערב יכולות מוטורית).

לכן, כל למידה שתערב את הלומד באופן פעיל ומגוון (כמובן שכדאי לשלב בין יכולותינו השונות – גרייה ויזואלית, אודיטורית, סנסורית ואולפקטורית – הרחה), תייצר צריבה חזקה יותר במערכת העצבים, תעלה את הסיכוי שהלומד יפנים באופן משמעותי (הפנמה לאורך זמן) את האינפורמציה.

לבסוף, יש להדגיש את הקשר ההדוק בין רגש לקוגניציה, שתי יכולות אלו פועלות במשותף במוחנו, מצבי הרגשי ובעיקר האופן בו אני מתמודד עמו, ייקבעו במידה ניכרת את טיב עיבוד המידע וזכירתו, רובנו חווינו מצבי עקה (stress) בהם איכות הריכוז, הזיכרון וכלל תפקודנו ירדו.

לכן, חשיפה שתייצר ריגוש, עניין, ותחושת ביטחון אישי, תתרום באופן משמעותי לקליטה איכותית וחזקה יותר של החומר המועבר.
העברת אינפורמציה באופן עקבי, הדרגתי ורלוונטי היא מתכון מנצח להשגת מטרה זו בכלל ובפרט בילדות המוקדמת.

מאמרים בנושא לימוד ורכישת שפה בגיל הרך

Train the Brain – תהליך הלמידה בראי מדעי המוח

אנו בני האדם נחשבים לבעלי חיים המפותחים ביותר, המורכבים והמתוחכמים ביותר, חלקיו הקדמיים ובפרט הקדמיים ביותר – Pre-Frontal של המוח האנושי מקנים לו יכולות "גבוהות" שבזכותן אנו מכנים את עצמנו בהגיענו לבשלות – כמבוגר אחראי, עצמאי, המסוגל לנהל את עצמו – את מחשבותיו, רגשותיו ופעולותיו.

קרא עוד »

ילד דו-לשוני

לגיל בו הילדים לומדים שפה שנייה יש השפעה משמעותית על מבנה המוח של אותם הילדים לאחר התבגרותם (דניס קליין, 2014). הכיצד? קליפת המוח מורכבת משכבות של תאי עצב האחראיות על התפתחות קוגניטיבית, כגון: השפה, הזיכרון, המחשבות והמודעות. אזורי השפה במוח כוללים את אזור ברוקה (המאפשר דיבור) ואזור ורניקה (המאפשר הבנת הנשמע).

קרא עוד »

הקשר בין ידע נקלט לשפה דבורה

הדרך היעילה ביותר לרכוש את השפה השנייה היא באמצעות חשיפה ישירה ויומיומית לאוצר מילים ומבני משפט. על פי שיטת Train the Brain במהלך המפגש החד שבועי בגן, נחשפים הילדים לתהליך למידה ראשוני, מכוון ושיטתי, שבו נלמדות מילים חדשות מתוך הבנה במטרה להשתמש בהן בהמשך בהקשר הנכון.

קרא עוד »

הקשר בין למידה טבעית להטמעת שפה

חשיפת השפה האנגלית כשפה שנייה לילדים בגיל הרך, הקניית החומר הנלמד, הובלת הילד להבנתו ויישומו באופן מירבי ומיטבי מצריכה תהליך למידה מאתגר ומהנה. תוצאות הלמידה בדרך זו תהיינה משמעותיות לא רק לטווח מיידי אלא גם ובעיקר לטווח ארוך יותר.

קרא עוד »